kripto művészet - NFT világ

Az NFT lista legvége

Mélyrepülés az eladási listák végén szereplő alkotásokig

2021. április 20. - weiler.peter

Az előző blog postban írtam az NFT eladási listák élén szereplő alkotásokról. A sajtóban mindenhol a rekordok jelennek meg, és senkit nem érdekel, hogy kik vannak a lista legvégén. Az nem főcím, hogy xy eladott 100 dollárért egy amúgy fantasztikus képet. Csak arról beszélünk, ami rekord, ami megdöbbentő és hajmeresztő. Erre vagyunk kíváncsiak magunk is, miért várjuk a sajtótól, hogy másként működjön, mint, ahogy mi a kattintásainkkal tanítottuk?

Ez a blog post most mégis az ellenkezőjéről fog szólni. Az NFT eladási lista legvégéről.

A művészetről nem lehet árlisták mentén beszélni, most mégis az összes nagy NFT platform árak szerint listázza, és ezzel óhatatlanul is minősíti az alkotásokat. A lista végéről beszélni pont olyan felesleges, mint a lista elejéről, de most megteszem. 

A cryptoart.io oldalon real-time lehet követni az egyik legnagyobb forgalmat bonyolító NTF platform, a Superrare eladási statisztikáit.

A nyitólapon egyből a „Most expensive artworks” oldalon találjuk magunkat, ami a legnagyobb platformok aggregált gyűjteményeit rangsorolja. Sok ismerős, világhírű alkotás, élén a 69 millió dolláros Beeple Everyday, first 5000 days montázsa és így tovább.

Ha a lap alján továbbkattintunk, mindig 30 alkotással lépegethetünk a lista vége felé.

Én 1528 lapot mentem vissza, kicsit csaltam ugyan, mert a weboldal címében írtam át a számot, és így megtaláltam a legutolsó oldalt. Azt, ahol még éppen adtak pénzt egy NFT-ért, de kicsivel a nullánál többet. Az árak 0,001 ETH körül mozognak (kb 60 forint), aminél a gas fee (az elkészítés költsége) is több lehetett.

lastpagegood.png

Az eladási statisztikákra épülő rangsor legvége

 

Ahogy lépeget az ember az oldalakon, próbálja értelmezni, hogy ezekkel az alkotásokkal mi lehetett a gond, vajon miért velük zárul a lista? Egyik magyarázat, hogy régen készültek, amikor még gyerekcipőben sem járt a piac. Valóban vannak itt 2018-as képek, de akad köztük idei NFT is.

Talán ötletben, technikában rá lehet fogni, hogy a sztárok szebben dolgoznak, de nem mernék ilyen kijelentést sem tenni. Alapvetően a lista vége és az eleje művészeti szempontból szerintem nem kirívóan rosszabb, vagy jobb. Se nem annyival kreatívabb vagy érdekesebb.

Ez egy felületes szemlélődés persze, de ha 30 kép / oldallal számolok, akkor 45870 alkotás van itt sorrendbe rakva. Mondjuk ki, művészi szempontból értelmetlen sorrendben.

Mennyivel érdekesebb lenne, ha ki lennének emelve az új alkotók, a nők, a fiatalok, az egyes országok művészei vagy témák szerint, netán technika szerint lehetne inkább böngészni.

Az NFT piacon esélyegyenlőségre lehetne törekedni, hogy a hátrányos helyzetű művészek nagyobb hangot kapjanak. Vannak is már ilyen törekvések, és biztos, hogy ez a jövőbe vezető egyik irány.

Én azt vettem észre, hogy sehol nincsenek jó tagek, kategóriák, témák vagy stílusok. Annyira lapos a műalkotások kategória-rendszere, hogy legfeljebb az álló vagy mozgó a megkülönböztetés.

Így aztán nem is lehet nagyon keresni, ha tudom a művész nevét, az az egyetlen segítség, amivel el lehet indulni. Ez egy olyan terület, ahol egyből látszik, hogy nagy piaci rés van. Meta keresőkre lesz szükség. Az egyik ilyen megvalósult rendszer a https://tryshowtime.com. Egy instagram-szerű rendszer az NFT világ felett, de mivel ők sem látnak kategóriákat, így a lényeget nem oldja meg. Itt is az alkotókon a hangsúly.

superlast.png

Az NFT eladási listák legvégén szereplő egyik alkotás

És itt elérkeztünk a szerintem legfontosabb megkülönböztető jegyhez, ez pedig a művész személye és ismertsége. Egészen biztos vagyok benne, hogy azok az alkotók, akik nagy social média eléréssel rendelkeznek, valahol az élen, vagy a középmezőnyben vannak. Akik nem fektettek abba energiát, hogy az instagramon vagy a tweeteren követőket toborozzanak, nem gondozták a social média csatornáikat, azok a lista végén vannak. Főleg egy nemzetközi térben elvesznek, bármennyire is jó, amit csinálnak. Persze, mindig vannak kivételek, de sajnos ez lehet az általános. 

Van, amikor az alkotás híresebb, mint a művész. Ilyenek az ismert mémek, amikkel az utóbbi hetekben elárasztották a piacot. Végre keresni szeretnének azok, akiken eddig nevetett a világ.

A cyber kapitalizmus most elérte a művészetet, és itt a valuta a követők, like-ok száma. Ez egy kellemetlen hír, de érthető, hogy a vevőkhöz meg kell találni a kommunikációs csatornát, és ezt helyettünk egyik NFT platform sem biztosítja.

De talán nincs minden veszve, mert lesznek olyan kripto galériák, ajánlók, listák, ahol lehetnek egyenlő vagy egyenlőbb esélyek. A mi dolgunk is, hogy ezt kikényszerítsük.

Milyen lesz a jövő művészete, ha a social média ismertségre épülnek az alkotók pályái?

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kriptomuveszet.blog.hu/api/trackback/id/tr5116506830

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása