kripto művészet - NFT világ

Milyen lesz a magyar kripto művészet?

Mik lehetnek a buktatók az NFT terjedésével a magyar művészek számára?

2021. április 06. - weiler.peter

 

Nem is tudom mikor volt olyan téma, ami ennyire megosztotta volna a művészeket, mint az NFT. Minden technológiai újdonsággal az ember persze lehet óvatos, de itt másról van szó. A feje tetejére állhat minden, amit a művészeti világ képvisel? Ahogy a decentralizált kripto valuták megrengették a pénzügyi szektort, úgy tűnik a művészet a következő áldozat?

 

Szóval, jó ez nekünk?

Guy Debord világhírű művében, a Spektákulum társadalmában már 1967-ben előre látta, hogy a kapitalista fogyasztói lét miként változtatja meg az életünket. A külsőségekre épülő hamis világot az Internet hozta el úgy igazán, facebook, instagram, snapchat, tik-tok mind a magunkról közvetített illúziók csatornái. A Warhol féle 15 perc hírnév a valóság, mindenki túl akarja szárnyalni az előző postjának a like-jait és kommentjeinek számát.

A virtuális valuta a like és a követők száma. A hírnévre épülő spektákulum hierarchia csúcsán a Kardashian család, a legalján azok, akik nem akarták ebből a versenyből kivenni a részüket.

A művészeti életet az Instagram már felforgatta, hiszen azokat a műalkotásokat díjazzák, amik néhány másodperc alatt megragadja a figyelmünket. Mindenkinek egyenlő esélye van követőket szerezni, de csak a legtetszetősebb, legszínesebb, legmeglepőbb post ér el nézettségi csúcsokat. Ettől még lehet, hogy művészileg is az a legerősebb, a kettő nem zárja ki egymást. Az Instagram nagyon sok művésznek adott olyan lehetőséget, a mivel korábban nem rendelkeztünk. Gyűjtőket köt velünk össze, állandó visszajelzés, hogy, amit csinálunk annak van közönsége.

Az NFT-vel egy újabb platformra léphetnek a művészek, ahol közvetlenül adhatnak el a vásárlóknak digitális képeket. Amit eddig az Instagramra feltöltöttünk ingyen, most akár pénzt is érhet. Ez egy nagy lehetőség mindenkinek, de nézzük kritikus szemmel, hogy mindez, hogy sülhet el visszafelé.

 

ÁRAK

Ha az instagramom a követők és likeok száma a valuta, az NFT piactereken az árak, az eladási rekordok beszélnek. Az egész piacot egy 69 millió dolláros értékesítés robbantotta fel, és azonnal aranylázban ég minden művész. Nyilván senki nem gondolja, hogy az NFT piacon kezdőként ekkora összeget kereshet, de a hierarchia legalján is némi pénzt ígér a kripto művészet.

A teljes transzparencia jegyében minden feltöltött alkotás sorsa követhető: elkelt vagy még eladó. És az ár mindig szerepel, jellemzően Ethereumban, az NFT világ valutájában feltüntetve. Az ár ugyanakkor egy veszélyes dolog, mert nyilván tudjuk, hogy a művészet pénzbe kerül, de a pénz nem lehet a művészet legfontosabb fokmérője. Az NFT viszont egy piactér, és az árakra épül. A címlapon az szerepel, akinek az alkotására érkezett licit, az ár maximalizálás fegyvere, hogy a Foundation-ön például nem is lehet licit nélkül vásárolni. Ha tetszik valami, óhatatlanul felverik az árat a többiek. A műkereskedelem jellemző és megszokott szabályai ezek, ebben még nincsen semmi új.

Ennek nyilván mi művészek is élvezzük az előnyeit. De ha az ár a döntő fokmérő, akkor a művészek arra vannak optimalizálva, hogy túlszárnyalják ez előző kereskedelmi sikereiket. Nem művészileg, hanem az eladási sikerekben. Értjük, egy piactéren vagyunk, de azt vettem már magamon is észre, hogy azzal lennék csak elégedett, ha az előző eladott képem ára felett tudnék legközelebb eladni. Ez pedig veszélyes! Nem akarok olyan képeket csinálni, amik azért készülnek, mert jó eséllyel megveszik őket. Ez a celeb és blockbuster kultura sajátja, ami nem vezet sehova, de értékhez szinte biztosan nem.

Azt gondolom, hogy mindig olyan képeket csináltam, amiket magam miatt akartam megrajzolni, mert érdekelt a téma, egy érzés vagy éppen egy kérdés. Az NFT világban is ez kell vezessen, és valahogy művészileg kiiktatni az árak szerepét.

Hogy ezt a gyakorlatban is illusztráljam, az alábbi munkát feltöltöttem a Foundation-re gas-price alatt, 0.1 Ethereumért. Ennél olcsóbban eladni nem engedi a rendszer. Kíváncsi vagyok mi fog vele történni.

neon_3.jpg

Weiler Péter: Cím nélkül / Untitled

 

STAR-POWER

Az NFT világ egy új platformot ígér a kezdő művészeknek, és ez valóság. Hatalmas érték, hogy eddig a digitális médium sajátosságai miatt nehezen eladható alkotások lesznek gyűjthetők. Nem lehet elégszer leírni, hogy mekkora paradigmaváltás az, hogy egy performance, egy videó, egy vektoros rajz lehet egyedi, és annak a tulajdonjoga a blockchain hálózatnak köszönhetően rendezve van.

De az NFT világ ugyanarra a social media hierarchiára épül, hogy, akinek sok követője van, az lesz előnyben. Aki tud mozgósítani rajongókat, hogy most már NFT formájában is kapható vagyok, hosszú távon azok nyernek majd legtöbbet. Beeple a kripto forradalom gyermeke és még sokan mások lesznek vele ebből a közegből az élen, de azért tudjuk, hogy Damien Hirst és Jeff Koons lesznek, akikre lehet majd befektetőként biztosan építeni. Ők fogják majd a leghatékonyabban konvertálni a saját rajongóikat. El is kezdődött ez a folyamat, Hirst 10 ezer példányos NFT alkotással debütál hamarosan az új Palm platformon. Hogy ez jó-e az igazi művészetnek? Mindenki válaszolja meg maga.

De itt van még Snoop Dogg vagy Paris Hilton akik már NFT-ben utaznak. Minden sztár egy új aspektusát világítja meg az NFT gyűjtésnek. Jönnek majd a villágmárkák is biztosan, Gucci, Adidas, Nike stb... Szóval, hurrá, tágul a világegyetem.

Ettől még ugyanolyan izgalmas az NFT, de ne gondoljunk rá úgy, hogy mint a szegény művészek megváltójára.

Sok diskurzus folyik Amerikában, hogy a hátrányos helyzetű csoportokat, hogyan lehetne jobban integrálni, hiszen a technikai feltételek sem triviálisak. Szoftver, számítógép, és az NFT „minting” (kreálás) költsége akár 180 dollár is lehet.

 

NEMZETKÖZI VAGY LOKÁLIS?

A legtöbb művész szeretné, ha az alkotásai bejárnák a világot. Ebből a szempontból az absztrakt művészek mindig is előnyt élveztek, a formanyelvük univerzális. Nem véletlen, hogy a magyar képzőművészek közül is a legnagyobb nemzetközi sikereket az absztrakt alkotóink szerezték. Az NFT világban a képeket egyszerre nézik Tokióban vagy Los Angelesben, a lokális jelentés értelmezhetetlen.

Én aki, Budapesten élek, nem tudom függetleníteni magamat az országtól, a formakultúránktól, a történelmünktől és a jelenünktől. Ebből NFT-ben nemzetközileg "lefordítva" lehet csak bármit átadni. Téma szempontjából mégis szerencsés, hogy a világ soha nem volt ennyire uniformizált, a problémák globálisak.

Vagy kialakul az NFT tengeren belül egy lokális szigete minden országnak és közösségnek, ahol a helyi gyűjtők és alkotók megtalálják egymást, vagy univerzális jelentéstartalommal érdemes csak a kripto művészetnek nekivágjunk.

Elsőre egy facebook csoportot csináltam, csatlakozzon, akit érdekel a téma akár művészként, akár gyűjtőként.

www.facebook.com/groups/nftkozosseg/

Lehet tőlem itt is kérdezni:

Instagramon írjatok: @peter.weiler

Vagy facebookon: http://faceboook.com/peter.weiler

 

KÖZÖSSÉG

Az NFT egy hívószó, ami most sok ajtót megnyit. Gombamód indulnak facebook csoportok, instagram válogatás oldalak, akik keresik-kutatják, hogy ma éppen mi érdekes. Jó ütemben belépni ide jelenthet előnyt, de csak a kitartó és szisztematikus közösségépítés és kapcsolattartás hozhat sikert.

Ez pedig rengeteg idő, amit alkotással is tölthetnénk...

Végül:

Szögezzük le, most jött el a digitális művészet fontos pillanata, és ez nem egy pillanatig fog tartani, ebben biztos vagyok.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kriptomuveszet.blog.hu/api/trackback/id/tr10016491048

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása